Mama, aktorka i reżyserka teatralna. Aktywistka zaangażowana w sprawy społeczne, bezkompromisowo mówiąca o swoich poglądach. Laureatka wielu nagród min. „Złotego Anioła” za niepokorność twórczą, którą otrzymała na 20. MFF Tofifest. Uczestniczyła w wielu akcjach, m.in.: w „Doładuj prawa kobiet o 1%” (Centrum Praw Kobiet), „Pierwsza doba bez smogu”, „Make Films Not War” przeciwko wojnie w Syrii, w akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile 2022”, współpracuje z fundacją Salam Lab – Laboratorium Działań dla Pokoju, angażuje się w akcje protestacyjne osób z niepełnosprawnościami i osób opiekuńczych #2119. Debiutem aktorki była rola w filmie Przemysława Wojcieszka „W dół kolorowym wzgórzem” z 2004 r. W kolejnych latach zagrała min. w filmie „Zero” w reż. Pawła Borowskiego, gdzie stworzyła zapadającą w pamięć kreację żony prezesa (Robert Więckiewicz). Zagrała Halinę, główną rolę żeńską w koprodukcji polsko-izraelskiej pt. „Mała Australia” w reż. Amiego Drozda. Znalazła się w również w międzynarodowej obsadzie filmu produkcji francusko-arabskiej pt. „L’infiltré” (Infiltrowani) w reżyserii Giacomo Battiato, w którym zagrała postać Evy, agentki Mosadu u boku Mehdi Dehbi, aktora znanego m.in. z serialu „Mesjasz”. Kolejne ciekawe role stworzyła w 2016 r. w filmie Piotra Dumały pt. „Ederly” czy w obrazie Pawła Sali „Niewidzialne” z 2017 r., w którym wcieliła się w rolę tajemniczej Marii Miracle. W 2019 r. zagrała w fabularyzowanych scenach współreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę, będących częścią dokumentu Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w getcie”. W filmie pt. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego zagrała zmarłą tragicznie w getcie Manię Zygielbojm. Najbardziej popularne jej role, którymi trafiła do szerszej publiczności, to rola Niny w filmie „Underdog” w reż. Macieja Kawulskiego i rola Justyny „Siekiery” z dwóch części „Kobiet Mafii” w reż. Patryka Vegi.
Znana jest również z najlepszych polskich produkcji serialowych. Wcieliła się w prokurator Igę Dobosz w serialu HBO „Wataha” i — jak powiedziała Annie Tatarskiej w wywiadzie dla Onetu — „Dobosz to najważniejsza postać, jaką zagrałam. Nigdy nie byłam z żadną rolą tak intensywnie i długo — wszystkie serie razem dają prawie 10 lat. Jestem do niej przywiązana. Lubię jej powściągliwość i mrok, cieszę się, że z postaci drugoplanowej wyszła na plan pierwszy i dano jej tak ważny ludzki głos”.
Brawurowo zagrała komisarz Agnieszkę Polkowską w serialu „Szadź” (Player), pielęgniarkę Ewę Ryszkę w „Klangorze” (Canal+) czy Madzię Majorową w znakomitym serialu Jacka Lusińskiego „Minuta Ciszy” ( Canal +).
Aleksandra Popławska od 2010 r. realizuje się także jako reżyserka. Z Adamem Sajnukiem wyreżyserowała „Kompleks Portnoya” w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie, nagrodzony Feliksem warszawskim, z Markiem Kalitą „Generała” w warszawskim Teatrze IMKA — za tę sztukę otrzymała Nagrodę Główną na 6. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (przewodniczącym był Sławomir Mrożek), a także nagrodę za reżyserię w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Otrzymała również nagrodę za „twórczą realizację spektaklu teatralnego” na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Wyreżyserowała sztukę na podstawie tekstu Doroty Masłowskiej pt. „Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku” w Teatrze Ludowym w Krakowie, czy „Kimberly Akimbo” w Teatrze Starym w Lublinie ze znakomitą rolą Jadwigi Jankowskiej Cieślak.
Ostatnim wyreżyserowanym spektaklem jest poruszająca sztuka na podstawie tekstów ukraińskiej autorki Leny Laguszonkowej pt. „Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu”, którą można zobaczyć w znakomitej obsadzie w teatrze TR Warszawa.
Fot.: Wojciech Sobolewski